Veelgestelde vragen

Bloedglucosemeters

Om koppeling mogelijk te maken moet de bloedglucosemeter beschikken over een bluetooth of NFC optie (net ook als uw smartphone deze functie moet hebben). Wanneer uw meter deze functionaliteit niet heeft, maar uw telefoon wel, kunt u in overleg met uw behandelaar kiezen uit een aantal beschikbare meters die allemaal voldoen aan de TüV eisen. U kunt ook uw glucosewaarden handmatig invoeren.

Koppeling is op dit moment mogelijk met:

  • CareSens N Premier (alleen in combinatie met Android telefoons)
  • CareSens Dual (alleen in combinatie met Android telefoons)
  • Glucofix Tech

Helaas kunnen deze hulpmiddelen nog niet gekoppeld worden. U kunt wel de toegediende hoeveelheid insuline handmatig in de app toevoegen.

Telefoonvereisten

De minimale specificaties van een mobiele telefoon om met de DiaCare app te werken zijn:

  • Android 4.4 of hoger
  • IOS 8.0 of hoger
  • minimaal schermformaat: 480 x 800 pixels
  • Bluetooth Low Energy en/of NFS (afhankelijk van de bloedglucosemeter).

Minimale versies van de smartphones zijn:
  • Samsung A3 of hoger (incl. bluetooth Low Energy v.4.2 en NFC)
  • iPhone 4S of hoger (incl. bluetooth Low Energy v.4.0).

Geadviseerde versies van de smartphones zijn:
  • Samsung A6 of hoger (incl. bluetooth Low Energy v.4.2 en NFC)
  • iPhone SE of hoger (incl. bluetooth Low Energy v.4.2).

App bediening

In de app is ook een FAQ beschikbaar met instructie filmpjes en afbeeldingen. Hierdoor wordt veel verduidelijking gegeven.

Datum en tijd

Bij uw glucosemeter dient u zelf de tijd aan te passen, deze wordt niet automatisch gecorrigeerd. Uw smartphone doet dit meestal wel zelf. Als er een tijdsverschil wordt opgemerkt tussen de app en de meter zal hiervan een melding getoond worden.

Bij uw glucosemeter dient u zelf de tijd aan te passen, deze wordt niet automatisch gecorrigeerd. Uw smartphone doet dit meestal wel zelf. Als er een tijdsverschil wordt opgemerkt tussen de app en de meter zal hiervan een melding getoond worden.

Controleer de tijd en datum in uw bloedglucosemeter en pas deze aan op de tijd van uw telefoon. Stelregel: zodra u geland bent past u de tijd van de meter aan volgens de gebruiksaanwijzing. 

Meter koppelen

Iedere meter dient aan een eigen telefoon gekoppeld te worden. Er kunnen wel meerdere meters aan uw DiaCare account verbonden worden. Voorbeeld: u heeft thuis en op uw werk een aparte meter liggen. Uw meter thuis koppelt u dan aan uw privé smartphone, de meter op uw werk koppelt u aan uw zakelijke smartphone. Op beide telefoons logt u in met uw DiaCare accountgegevens. In de app worden dan alle metingen van beide meters weergegeven. Heeft u maar 1 telefoon tot uw beschikking? U kunt metingen ook handmatig invoeren.

Via het hoofdmenu in de app kunt u kiezen voor de optie 'Uw glucosemeter'. Hierna kiest u voor 'koppel andere meter' en druk op 'ja' bij de vraag of u uw huidige meter wilt ontkoppelen. Doorloop vervolgens de instructies.

Download de DiaCare app op uw nieuwe telefoon. Log in met uw accountgegevens en druk, wanneer u in het startscherm bent, op de groene knop 'koppel glucosemeter'. Doorloop vervolgens de instructies.

U kunt de app downloaden en uw gegevens inzien in de app. U kunt een meter niet aan uw tablet koppelen. De gegevens worden automatisch geupdatet. De app is niet volledig geoptimaliseerd voor een tablet, het kan daardoor zijn dat bepaalde functionaliteiten niet goed werken.

Meetwaarden

Uw behandelaar kan uw streefwaarden aanpassen. Gebruikt u enkel de app zonder de koppeling met uw behandelaar? Dan kunt u deze waarden zelf instellen bij 'Instellingen' in het hoofdmenu.

Bloedglucosewaarden worden automatisch op datum en tijd opgenomen in de app door uw telefoon in contact te brengen met uw bloedglucosemeter. Als uw meter niet gekoppeld is aan de app, dan kunt u de glucosewaarden handmatig toevoegen.

Een meting die afkomstig is van een andere meter of bijvoorbeeld de FreeStyle Libre kunt u handmatig toevoegen door op '+' te klikken in het overzichtsscherm.

U bent zelf eigenaar voor uw waarden dus heeft u ook de mogelijkheid deze aan te passen. Voor uw behandelaar zijn deze aangepaste waarden zichtbaar als een handmatig ingevoerde waarde.

Waarden kunnen niet verwijderd worden, enkel aangepast.

U kunt opmerkingen bij uw waarde invoeren. Deze worden overgenomen in de app.

Onderaan het invoerveld kunt u opmerkingen toevoegen, bijvoorbeeld over omstandigheden die een rol spelen. Uw behandelaar kan deze ook inzien in het detailoverzicht van uw waarden.

Bij de grafiek staat een deelknop. Hiermee kunt u een pdf-overzicht genereren die u naar uw behandelaar kunt sturen.

Ziet u in het hoofdmenu het onderdeel 'educatie' staan? In dat geval is er een koppeling mogelijk. Ziet u het onderdeel niet staan? Dan gebruikt u de app zonder koppeling. Indien u dat toch wilt, en uw ziekenhuis werkt met DiaCare, dan dient u de app te verwijderen. Neem contact op met het DiaCare team via 0800 - 022 18 58 of via diacare@mediq.com en wij kunnen u aanmelden. Vervolgens ontvangt u van ons een gebruikersnaam en wachtwoord om hiermee de app opnieuw te installeren. 

Berichten

Een rood bolletje bij het bericht-icoontje, rechtsboven in het scherm, geeft aan dat er een nieuw bericht voor u klaar staat. In het hoofdmenu onder het kopje 'Berichten' kunt u de berichten inzien.

Dit is niet mogelijk via de app. Neem op de gebruikelijke wijze contact op met uw behandelaar.

Het ontvangen van berichten kunt u niet uitschakelen, het ontvangen van pushberichten kunt u via de instellingen van uw smartphone wel uitschakelen. Het bolletje dat er een nieuw bericht voor u is, blijft altijd actief.

E-learning

Ja dat kan, wij zorgen ervoor dat u een e-mail krijgt op het mailadres dat uw inlognaam is waarmee u toegang tot de e-learning kan krijgen door een wachtwoord in te stellen.

DiaCare Account

Ja. In het hoofdmenu kiest u voor 'profiel'. Onder het kopje 'pin' kunt u de pincode wijzigen. U moet eerst de huidige pincode invoeren waarna u de nieuwe invoert. Ter bevestiging herhaalt u deze nieuwe code nog eens. Het is het veiligst een pincode te kiezen met veel variatie. 

Indien u DiaCare gebruikt in samenwerking met het ziekenhuis, dan is het niet mogelijk uw e-mailadres zelf te wijzigen, wij helpen u hier graag bij. Neem contact met ons op via diacare@mediq.com. Gebruikt u de app zelf? Dan zult u de app opnieuw moeten downloaden en installeren. Wij kunnen oude meetwaarden helaas niet overzetten. Uw meter kan nog wel waarden in het geheugen hebben zitten.

Uw account moet worden gereset. Klik bij het invoeren van uw pincode op 'pincode vergeten' en kies vervolgens voor 'wachtwoord vergeten'. Voer het (bij ons bekende) e-mailadres in. U ontvangt automatisch een bericht met uw nieuwe wachtwoord.

U kunt nu alleen nog inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik dan op 'pincode vergeten' en volg de instructies.

Uw gebruikersnaam is uw e-mailadres. Klik bij het invoerveld van uw pincode op 'pincode vergeten' en volg de instructies. Weet u uw gebruikersnaam (uw e-mailadres) niet meer of heeft u deze gewijzigd? Dan kunnen wij een reset uitvoeren van de inloggegevens. 

Nee, uw metingen worden na synchronisatie bewaard in uw eigen dossier.

Ja, wanneer de app op meerdere toestellen is geïnstalleerd kunt u, met hergebruik van uw inlognaam en wachtwoord, anderen laten meekijken. Dit is praktisch bij bijvoorbeeld ouderlijk toezicht. Hiervoor is wel een werkende internetverbinding nodig om de data in de cloud te kunnen plaatsen. 

Dat is niet wenselijk, uw e-mailadres is uw unieke inlognaam.

Veiligheid

De app is beveiligd door middel van een door uzelf ingestelde pincode. Blokkeren is dus niet nodig. Wel is het verstandig middels een wachtwoord reset uw pincode en wachtwoord te veranderen. De app kan niet op afstand geblokkeerd worden maar is niet toegankelijk met uw oude inloggegevens. Wij kunnen deze reset voor u uitvoeren. 

De privacy van de app is in overeenstemming met bestaande Nederlandse wet- en regelgeving op het gebied van privacy en digitale dataverwerking. De app en het platform voor uw behandelaar voldoen aan de NEN/ISO 7510 norm.

Alleen uw persoonsgegevens die nodig zijn voor een correcte aanmelding zijn inzichtelijk voor Mediq. Dit zijn uw NAW-gegevens, contactgegevens waaronder uw e-mailadres, en uw zorgverzekeraar. Uw medische gegevens, gekoppeld aan uw persoonsgegevens, zijn alleen inzichtelijk voor de behandelaars in de instelling waar u behandeld wordt en die daar in het kader van uw behandeling toegang tot moeten hebben. 

Ziekenhuizen

DiaCare kan ook enkel als app gebruikt worden waarvoor geen koppeling met uw behandelaar nodig is. Het grote verschil is dan dat uw behandelaar uw waarden niet direct in kan zien. Wij doen ons best om DiaCare bij alle ziekenhuizen te introduceren maar u kunt uw behandelaar zelf ook vragen of zij willen overwegen DiaCare te gaan gebruiken.

Ja, waarneming tijdens de vakantie wordt binnen de polikliniek geregeld. Tenzij anders afgesproken kunnen waarnemend diabetesverpleegkundigen uw dossier ook inzien.

Afspraakvoorbereiding

Nee, DiaCare is uitsluitend bedoeld om inzicht te verkrijgen. Het is geen bewakingssysteem van het ziekenhuis. Uw waarden worden alleen bekeken op basis van een gepland contact.